maandag 12 augustus 2024, 17:30

Hydratec Industries ontwikkelt zich stabiel

AMERSFOORT – De omzet van Hydratec Industries was met € 137,5 miljoen in het eerste halfjaar 2,8% hoger dan over het eerste halfjaar van 2023. Ook de marge is toegenomen. De operationele kosten zijn lager, echter zonder eenmalige lasten zijn de kosten gering toegenomen. Door de hogere omzet, die vorig jaar ongelijk verdeeld was, is het genormaliseerde bedrijfsresultaat € 2,8 miljoen hoger dan in dezelfde periode vorig jaar en bedraagt € 13,6 miljoen. Over heel 2023 werd een genormaliseerd resultaat van € 28,2 miljoen gerealiseerd.

Kerncijfers

Omzet 137.495 133.696 282.748
Brutomarge 74.851 70.469 147.051
Genormaliseerd bedrijfsresultaat 13.576 10.801 28.198
% Genormaliseerd Bedrijfsresultaat 10% 8% 10%
Bedrijfsresultaat (EBIT) 11.670 6.312 22.026
Nettoresultaat toe te rekenen aan aandeelhouders 8.651 4.201 15.693
Investeringen in (im)materiele vaste activa 3.736 4.869 11.622
Solvabiliteit 45,7% 35,0% 42,6%

* Normalisatie betreft reorganisatiekosten (eerste helft 2024: € 0,9 miljoen, eerste helft 2023: € 4,4 miljoen en volledig boekjaar 2023:
€ 6,2 miljoen) en kosten delisting Hydratec (eerste helft 2024: € 0,9 miljoen).

Bart Aangenendt, CEO van Hydratec Industries: “De marge is met name bij Industrial Systems duidelijk toegenomen. Binnen Hightech Components is de omzet duidelijk afgenomen, enerzijds door de bewuste keuze te stoppen met enkele activiteiten, anderzijds is er nog steeds terughoudendheid in de supply chain. Inmiddels is de rente hoger en zijn de geopolitieke spanningen opgelopen. Dit heeft geleid tot toegenomen onzekerheid, wat een drukkend effect had op de orderintake. Desalniettemin blijft de behoefte aan voedsel, gezondheid en mobiliteit onverminderd hoog en is ons orderboek goed gevuld.”

Omzet 78.212 69.329 162.214
Brutomarge 39.692 32.183 76.072
Genormaliseerd bedrijfsresultaat 11.092 7.445 24.575
% Genormaliseerd bedrijfsresultaat 14% 11% 15%
Bedrijfsresultaat (EBIT) 11.092 7.445 24.575

Bij Industrial Systems groeide de omzet tot € 78,2 miljoen, 13% hoger dan de eerste helft van vorig jaar. De omzet is met name toegenomen door uitleveringen van eerder ontvangen grote orders uit de USA. Over heel 2023 werd een omzet van € 162 miljoen gerealiseerd. De procentuele brutomarge is duidelijk toegenomen ten opzichte van 2023. In vergelijking met vorig jaar waren er minder verstoringen van de supply chain. Bovendien konden op nieuwe projecten de gestegen kosten beter worden doorberekend. De bedrijfskosten zijn vooral door gestegen salariskosten belangrijk hoger uitgekomen dan vorig jaar. Dit heeft geresulteerd in een bedrijfsresultaat over het eerste half jaar van € 11,1 miljoen (14,2% van de omzet), terwijl dit vorig jaar € 7,4 miljoen (10,7%) was. Over heel 2023 werd een bedrijfsresultaat van € 24,6 miljoen (15,1%) gerealiseerd. Het projectmatige karakter van de activiteiten kan tot belangrijke schommelingen in omzet en resultaten leiden. Door de gestegen rente en de toegenomen geopolitieke spanningen is het investeringsklimaat verslechterd. Het orderboek is toch op een goed niveau gebleven terwijl de orderintake onder druk staat, omdat investeringsbeslissingen langer duren.

Hightech Components

Omzet 59.605 64.657 121.273
Brutomarge 35.160 38.344 70.979
Genormaliseerd bedrijfsresultaat 3.572 4.590 5.514
% Genormaliseerd bedrijfsresultaat 6,0% 7,1% 4,5%
Bedrijfsresultaat (EBIT) 2.604 101 -658

In de loop van vorig jaar zijn enkele structurele maatregelen genomen om de winstgevendheid op termijn te verhogen. Er is gekozen voor minder vestigingen met hogere omzet per vestiging en er is besloten met enkele activiteiten te stoppen. Het 1e kwartaal van 2023 was nog sterk, daarna is bij onze klanten gestart met de afbouw van extra opgebouwde voorraadniveaus. Daarom is dit jaar sprake van een omzetdaling bij Hightech Components van 7,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet kwam het eerste half jaar uit op € 59,6 miljoen, ten opzichte van € 64,7 miljoen in 2023. Over heel 2023 werd een omzet van € 121,3 miljoen gerealiseerd. De brutomarge als percentage van de omzet was vergelijkbaar met die in de eerste helft van 2023 en over geheel 2023. Vooral doordat in het eerste halfjaar van 2023 een reorganisatievoorziening van € 4,3 miljoen is genomen, namen de bedrijfskosten in 2024 belangrijk af. Het genormaliseerde bedrijfsresultaat kwam uit op €3,6 miljoen (6,0% van de omzet) tegenover € 4,6 miljoen (7,1% van de omzet) in de eerste helft van 2023 en € 5,5 miljoen over heel 2023 (4,5% van de omzet).

Verwachtingen voor 2024
Hydratec Industries is het jaar goed begonnen en heeft een orderboek van een goed niveau. Door macroeconomische ontwikkelingen zoals volatiele valutakoersen, handelsbeperkingen, onzekerheden in de supply chain en gestegen rentes en door opgelopen geopolitieke spanningen, kunnen wij geen concrete uitspraken doen over 2024.

Halfjaarbericht 2024 online beschikbaar

Dit halfjaarbericht is ook beschikbaar op de website:

Halfjaarbericht

De cijfers in dit halfjaarbericht zijn niet gecontroleerd door een accountant.

Hydratec Industries NV is genoteerd aan de Euronext Amsterdam (ISIN NL0009391242, ticker: HYDRA).